Frågor & Svar

  • Hur gör jag en felanmälan

    Felanmälan i första hand ska ske via Telia’s växel 90 200. Vid fysiska skador, exempelvis brott på fibern kontakta föreningen.

  • Varför fungerar inte internet?

    Innan du felanmäler kan du testa att starta om din utrustning, bryt strömmen till utrustningen och vänta 30 sek innan du startar igen. Dubbelkolla också så att allt är rätt inkopplat.

  • Hur får jag bättre WiFi-täckning hemma?

    Hastigheten på WiFi varierar naturligt beroende av bland annat hur många i familjen som surfar samtidigt, hur långt ifrån routern du befinner dig och om det finns hinder mellan dig och routern som kan blockera signalen såsom tjocka väggar, fönster eller murstock med mera. Vi rekommenderar att du placerar routern på en central plats i hemmet för att signalerna ska nå fram bättre, vilket kan ge både bättre WiFi-täckning och hastighet.

    Anslutning med nätverkskabel föredras där det är möjligt om hastigheten eller stabiliteten är viktigt.

  • Kan jag betala med e-faktura eller autogiro?

    Det är möjligt att betala fakturor med e-faktura eller autogiro, utan extra kostnad.

    Med e-faktura får du en faktura till din internetbank (dom kommer alltjämt att behöva godkänna varje faktura för att betala, men slipper mata in summa, OCR m.m.). Med autogiro dras avgiften helt automatiskt. Du behöver logga in på din internetbank och gå igenom några moment för att anmäla intresse om e-faktura eller autogiro. Det kan skilja sig något mellan olika banker, men principen är densamma.

    • Börja med att leta fram ditt kundnummer på en tidigare faktura
    • Logga in på din internetbank.
    • Leta upp valet för e-faktura eller autogiro och välj att lägga till.
    • Skriv LiT i sökrutan och klicka på sök.
    • Klicka på Landsbygdsnät i Tranemo ekonomisk förening.
  • Är det någon driftstörning i mitt område?

    Vid eventuella avbrott i ditt område skickar vi utt ett sms på ditt mobilnummer. Misstänker du att du har en pågående störning men har inte fått något sms? Meddela oss när du byter telefonnummer så vi har rätt kontaktuppgifter till dig.

  • Varför fungerar inte TV:n?

    Om du upplever problem med TV:n rekommenderar vi att du först startar om din TV-box och internetutrustning, bryt strömmen till utrustningen och vänta 30 sek innan du startar igen. Beroende på vad felet är kan du testa att byta HDMI-uttag. Kontrollera också att du har valt rätt ingångskälla på din TV.

  • Vad ska jag tänka på om jag flyttar?

    Föreningen förutsätter att avtalet tillhör fastigheten och vid husförsäljning behöver säljare och köpare skriva under ett överlåtelseavtal för överlåtelse av medlemsandel. Information om medlemsandelen i LiT bör lämpligen framgå av försäljningsprospektet, se information till mäklare.

    All utrustning (mediaomvändlare, router, digitalbox) ska stanna kvar i huset.

  • Överlåts avtal vid husförsäljning?

    Ja, avtalet tillhör fastigheten. Säljare och köpare behöver skriva under ett överlåtelseavtal för överlåtelse av medlemsandel.

  • Hur djupt ska man gräva ner fiberslangen?

    Vid dragning av fiber i ny fastighet ska fiberslangen grävas ner cirka 30-40 cm. Detta djupet gör att man med vanlig spade nå markeringsbandet med spadtag innan man skadar fiberslangen. Djupare föredras alltid.

  • Ska man gräva ner kabel eller slang?

    Föreningen har valt att lägga all fiber i kanalisation. Därmed går det enkelt att blåsa om fibern i så fall det blir skadat eller om mer fiber behövs framöver.

    Man gräver därför bara ner en slang och markera med markeringsband några centimeter ovanpå. Föreningens entrepenör kommer senare och blåsa in en fiberkabel i kanalisationen med hjälp av tryckluft.

  • Kan man gräva där det ligger jordvärme?

    Ja, det går att gräva ner fiber när fastigheten har jordvärme, men då krävs försiktighet så att inte jordvärmeledningen skadas.

  • Jag ska gräva hemma, vad ska jag tänka på?

    Anmäl alltid till Ledningskollen först! Om du ska gräva eller bryta sten någonstans på din fastighet ska du ta reda på om det finns kablar i marken. Detta är en självklarhet och du måste ha klart för dig så att du inte gräver av fibernätet. Om du inte begär utsättning och skadar fibernätet, hamnar ansvaret och kostnaden på dig, den som gräver eller gett uppdrag åt grävaren.

  • Vad kostar det att ha bredband och tv?

    Alla priser fastställs på föreningens årsstämma där alla medlemmar kan delta. Se nuvarande prislista.

  • Var ser jag mina avtal?

    Kontakta föreningen om du har frågor angående dina uppgifter, avtalsvillkor och blankett för tjänsteavtal.

  • Kan man föra över nuvarande larmtjänster?

    Äldre larm som ringer på det gamla kopparnätet går generellt sett inte att använda med IP-telefonin. Däremot de flesta larmföretag har nu modeller som använder bredbandet eller 4G istället.

  • Kan åskan orsaka fel?

    Själva fiberkabeln kan inte leda ström, men allt som är el-drivet kan skadas.

  • Måste man göra all inkoppling i huset själv?

    LiT kan rekommendera företag som åtar sig att göra arbetet om man inte ville göra det själv.

  • Ska allt vara trådlöst i huset?

    Nej, man kan ha allt uppkopplat via tråd, men trådlös anslutning är bekvämt. För situationer som kräver mer prestanda eller pålitlighet, det rekommenderas att använda nätverkskabel.

  • Hur får man bäst kontakt med Telia?

    Webchatten via telia.se/kontakt brukar vara ett smidigt sätt att komma snabbt i kontakt med någon, anars via telefon 90 200.

  • Var slutar föreningens ansvar för nätet och var börjar mitt eget ansvar?

    Föreningen äger nätet fram till och med överlämningspunkten (”dosan”) där fiberkabeln måste patchas in i huset. Överlämningspunkten är oftast på utsidan av huset så at att föreningen har lättare att komma åt den vid behov.

  • Kan anslutningskostnaden bli högre än 15 200 kr?

    Insatsen i föreningen är 15 200 kr per fastighet och anslutningspunkt. Detta pris gäller alla medlemmar. De som väljer att ansluta sig efteråt, när nätet är byggt, får betala den faktiska anslutningskostnaden. Del del av kostnaden som överstiger 15 200 kr kommer att debiteras som anslutningskostnad och är momsbelagd.